نبردگاه سایبری

مواجهه هوشمندانه با فضای سایبری

نبردگاه سایبری

مواجهه هوشمندانه با فضای سایبری

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۷:۰۸ ق.ظ

استفاده کردن یا استفاده شدن مهم این است

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و محصولات آن در فضای مجازی، دیگر انسان دهه 60 وهفتاد به سختی به عمق این تکنولوژی ها ومحصولات آنها می رسد. محصولاتی که احتمالا برای راحتی بشر و در خدمت بشر بودن طراحی شده بود اما آنچه امروزه از آن سراغ داریم با استفاده روز افزون بشر از این محصولات جرایم این بخش نیز رو به افزایش است به حدی که برای آن پلیس هم تشکیل می دهند.مثل پلیس فتا .

مواجهه هوشمند با این فضا نیاز به اطلاع دقیق مسئولان کشور از این فضا دارد. ومتاسفانه بعضی خود را به خواب زده اند و از مسئولیت خود را در این فضا غافل هستند.

این غفلت را می شود در حکم رهبر انقلاب در انتصاب اعضای دوم  شورای عالی فضای مجازی به صراحت دید.

حدود 5سال از تشکیل این شورا می گذرد وتا به حال نتوانسته اند حداقل های آموزشی این فضا را برای نسل جوان وخانواده ها مهیا کنند.

وقتی شورای عالی فضای مجازی و آموزش و پرورش کوتاهی می کنند در این حوزه بسیار مهم که با امنیت ملی کشور گره خورده پای پلیس فتا به این تذکر باز شده و این خلاء آموزشی را متذکر می شود. این محصول فناوریهای جدید قرار بود در خدمت انسان باشد ولی قضیه به عکس شده وانسانها گرفتار این فضا هستند و هم و غم بعضی ها شده است زندگی دومشان که در این فضاست.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ به ضرورت تدریس فضای مجازی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: بچه ها و حتی والدین باید آسیب های مربوط به این فضا را بشناسند.


به گزارش صدا و سیما، محمدمهدی کاکوان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که به موضوع مراقبت های لازم در برابر ترفندهای کلاهبرداران در فضای مجازی اختصاص داشت افزود: فضای مجازی خوبی های زیادی دارد از جمله اینکه سرعت در آن است و اطلاعات بسیار خوبی رد و بدل می شود اما باید یاد بگیریم که چطور از آن استفاده کنیم.

وی گفت: فرهنگ استفاده از فضای مجازی باید آموزش داده شود تا از این فضا به خوبی استفاده شود.


کاکوان همچنین در رابطه با گوشی های هوشمند هم گفت: این گوشی ها با توجه به قابلیت هایی که دارند و حضور هکرها باید از طریق کاربران و مردم هوشمندانه استفاده شود و توصیه می شود در این زمینه از هر سایتی دانلود صورت نگیرد زیرا با هک کردن گوشی اختیار گوشی به دست هکر می افتد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: از این رو توصیه می شود گوشی همراه هوشمند خود را به اتاق خواب نبرید زیرا این امکان وجود دارد که در هر زمان که هکر اراده کند می تواند از این گوشی برای گرفتن عکس، فیلم و حتی صدا استفاده کند.

کاکوان همچنین به موضوع عکس ها و انتشار آن در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پرونده هایی در این زمینه است که در مجموع نشان دهنده آن است که در این فضا آسیب های فراوانی وجود دارد اما چنانچه والدین با فرزندان خود دوست باشند از این آسیب ها کاسته خواهد شد.

روح الله مؤمنی نسب کارشناس فضای مجازی نیز در این برنامه به تأثیر گوشی های موبایل هوشمند در زندگی امروزی اشاره کرد و گفت: باید تأسف خورد کالایی که این قدر در زندگی اثرگذار است 90 درصدش به صورت قاچاق وارد کشور می شود و 10 درصد آن نیز به صورت فله ای است به طوری که کنترلی روی آن نیست.

مؤمنی نسب افزود: توصیه می شود که برای نرم افزارها از شبکه های موبایل ایرانی استفاده شود زیرا در این صورت اگر فرد هک شود پلیس به سرعت می تواند هکر را پیدا کند چون سرور آن در داخل کشور قرار دارد.

وی گفت: با استفاده نرم افزارهای شبکه های موبایل ایرانی گردش اطلاعات شما از کشور خارج نخواهد شد و در این صورت است که امنیت اطلاعات بیشتر خواهد بود.

این کارشناس افزود: نکته دیگر اینکه در این شبکه ها واسطه هایی که شما را به اینترنت وصل می کنند و به ضرورت از اطلاعات شما کپی می گیرند در داخل کشور به مراتب کمتر از سرورهایی است که محل آن خارج از کشور است.

مؤمنی نسب گفت: باید در زمینه فضای مجازی دقت کنیم که در حقیقت مصرف کنیم نه اینکه مصرف شویم به این معنا که به اعتیاد در این زمینه دچار شویم.
وی با تأکید بر اینکه از محصولات ایرانی استفاده شود گفت: از محصولات خوب هم باید به خوبی استفاده شود.

  • حبیب پهلوزاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی